Toolbox gemeenten en steden

Beste communicatiedienst,

Vanaf dit jaar willen wij meer inzetten op het sensibiliseren van de burgers. Om dit te kunnen realiseren is het belangrijk zoveel mogelijk inwoners te bereiken. Via onze kanalen bereiken wij een deel van deze mensen, maar ook jullie spelen een grote rol in dit verhaal.
Op regelmatige basis zullen wij nieuwe campagnes toevoegen aan deze pagina.
Wij voorzien steeds een kant en klaar verhaal dat je kan integreren in jullie magazine, in losse onderdelen zodat je de integratie volgens de eigen huisstijl kan verwerken, en een prent met tekst voor jullie sociale media. Zo kan je zelf bepalen wanneer en hoe je wil communiceren naar jullie inwoners.

De maand die wij bij iedere campagne plaatsen is de maand waarin wij onze communicatie voeren rond het thema. Uiteraard staat het je vrij jullie communicatie op een ander tijdstip te voeren.


campagne mei: vluchtplan

Je hebt maar drie minuten…

Woningbranden eisen in België jaarlijks heel wat dodelijke slachtoffers. Elke week sterft iemand door een woningbrand. Niet alleen voldoende rookmelders zijn van levensbelang, ook het hebben van een vluchtplan. Iedereen doet minstens een jaarlijkse evacuatieoefening op het werk of op school. Zelfs in het vliegtuig krijgen we richtlijnen over wat te doen bij brand. Waarom zou je dat ook thuis niet doen? Voldoende rookmelders en een ingeoefend vluchtplan zorgen ervoor dat je tijdig je woning kan verlaten bij brand. Wacht dus niet langer!

Het doel van deze campagne is mensen sensibiliseren rond het hangen van voldoende rookmelders en het hebben én oefenen van een vluchtplan. Er werd ook een kort onderzoek (zie QR-code) aangemaakt om na te gaan hoe brandveilig de inwoners van jullie gemeente zijn. De analyse hiervan zullen jullie nadien ook ontvangen zodat we samen kunnen werken aan een brandveilige(re) gemeente.

Download hier de volledige toolbox (*.zip bestand)


Deze toolbox kwam tot stand met dank aan:


Meer info: Peter Van Rossum – Oscare vzw +32478654403


Gemeenten die reeds gebruik hebben gemaakt van één van deze campagnes.