Wetenschappelijk onderzoek

Studies

In 2020 hebben onze onderzoeksprogramma’s zwaar geleden onder de strenge COVID-19 maatregelen. Meerdere malen moesten studies stilgelegd worden en de enige periodes waarin klinisch onderzoek mogelijk was waren juni, september en december. Vakantiemaanden die niet ideaal waren om patiënten te rekruteren. De studie naar ‘de effecten van microcurrent op wondheling en littekenvorming’ kabbelde zeer langzaam, met vallen en opstaan voort en zal pas in 2021 terug op volle snelheid komen. De ‘microneedling studie’ leed minder onder de maatregelen, hier konden toch meer patiënten geïncludeerd worden, waardoor deze studie reeds relevante resultaten voortbracht die, van zodra mogelijk, op internationale congressen kunnen gepresenteerd worden.

De ‘validiteitsstudie rond het project ScarPath’, een digitaal klinisch pad voor littekenbehandelingen dat ontwikkeld werd in samenwerking met AwellHealth, is nog lopende en werd uitgebreid naar ‘opvolging van post-chirurgische littekens’. Voor dit project slaagde Jill Meirte erin subsidies binnen te halen die geleid hebben tot het aanwerven van een doctoraatsstudent voor één jaar.

Internationale samenwerking

Oscare is er trots op te behoren tot het selecte kransje van centra die gekozen werden om mee te werken aan de ‘validiteitsstudie van het nieuwe POSAS 3.0 project’. In samenwerking met de ontwikkelaars van deze nieuwe POSAS versie werden verschillende drafts van de littekenschaal getest door brandwondenpatiënten en mensen met chirurgische littekens. Het gebruik van ScarPath om dit te verwezenlijken zorgde ervoor dat er veel meer deelnemers geïncludeerd werden dan verwacht. Één van de weinige voordelen van de Corona Crisis.

Het Europese project in het kader van Digital Health Europe – Twinning Projects, in samenwerking met het gerenommeerde Franse brandwondenrevalidatiecentrum “Centre STER” te Lamalou-Les-Bains, werd succesvol beëindigd.

Congressen

Oscare was dit jaar aanwezig op 2 internationale congressen, ‘DAV 2020’ in Zell am See en ‘Journées des Cicatrisations 2020’ in Parijs, die plaatsvonden in het begin van het jaar.
In totaal werden er 3 mondelinge presentaties gegeven.

DAV 2020

Board members

We mogen er trots zijn dat 3 mensen van het onderzoeksteam ook zetelen in de Raad van Bestuur van 3 gerenommeerde internationale organisaties. Koen Maertens is voorzitter van het Preventie-comité van de European Burns Association. Jill Meirte is lid van het PAM-comité van diezelfde organisatie en Peter Moortgat is lid van de Executive Board van de Global Scar Society en de European Tissue Repair Society.

Artikels

Dit jaar werden er 2 artikels van ons team gepubliceerd in een peer reviewed tijdschrift.

Benefits and Disadvantages of Electronic Patient-reported Outcome Measures: Systematic Review.

Meirte J, Hellemans N, Anthonissen M, Denteneer L, Maertens K, Moortgat P, Van Daele U.

JMIR Perioper Med. 2020 Apr 3;3(1):e15588. doi: 10.2196/15588.

The effects of shock wave therapy applied on hypertrophic burn scars: a randomised controlled trial.

Moortgat P, Anthonissen M, Van Daele U, Vanhullebusch T, Maertens K, De Cuyper L, Lafaire C, Meirte J.

Scars Burn Heal. 2020 Dec 2;6:2059513120975624. doi: 10.1177/2059513120975624. eCollection 2020 Jan-Dec.

Word sponsor van baanbrekend onderzoek!

Met jouw steun maken onze onderzoekers het verschil voor brandwondenpatiënten.
Met nieuwe innovatieve technieken die het genezingsproces gunstig beïnvloeden.